
OPB staat voor Onthaal en Promotie van Brussel, een voormalige Brusselse instelling die in het leven werd geroepen om het imago van Brussel te versterken en toerisme, evenementen en cultuur te promoten. OPB was actief sinds 2001. De instelling is geen toeristische dienst maar promoot Brussel, zijn Vlaamse netwerken en zijn Nederlandstalige initiatieven zowel in Vlaanderen als bij anderstalige gemeenschappen in België. OPBrussel werd gesubsidieerd door de Vlaamse overheid en heeft een functie als communicatiecentrum, een onthaalfunctie en is betrokken bij allerhande (culturele) initiatieven en projecten zoals Broodje Brussel en De Gulden Ontsporing. Ze is de opvolger van het Contact- en Cultuurcentrum. OPB was actief tot in de jaren 2010 en werd later opgevolgd door visit.brussels, dat vandaag nog steeds instaat voor de promotie van de hoofdstad.
De werking van OPB richtte zich zowel naar inwoners als naar toeristen en bezoekers van de stad. Zo ondersteunde de organisatie culturele evenementen, publiceerde ze promotiemateriaal (zoals brochures, affiches en advertenties) en werkte ze samen met andere instellingen om Brussel aantrekkelijker en zichtbaarder te maken op nationaal en internationaal niveau.
Deze zonnige advertentie uit 2005 past perfect binnen deze missie: Brussel Bad – Bruxelles Les Bains bracht letterlijk het strand naar de stad en werd door OPB mee in de kijker gezet als zomerse trekpleister.